Monday, March 19, 2007

لاأراكم الله مكروه في دستور لديكم!!!


بعد العملية المهلبية المتعلقة بالتعديلات الدستورية وتمرير المواد المقترحة وعدم الأخذ برأي المعارضة في اي تعديل اقترحوه, وإنسحاب المعارضة بالأمس واعتصامهم اليوم.


تم طبخ التعديلات الدستورية في مطبخ
سيد قراره وقد فاحت رائحة شياط شديدة نتيجة لإرتفاع درجة حرارة المطبخ والسرعة غير العادية في طبخ المواد مما استهلك كمية كبيرة من التوابل والمنكهات ومحسنات الطعم لتسهيل بلعها. ورأفة بالشعب الجائع تم تقديم موعد الاستفتاء على أكل التعديلات من الاسبوع الاول من ابريل إلي يوم 26 مارس الجاري حتى يأكل الشعب ويفرق على راي المثل.

وبالهنا والشفا ياشعب

دلوقتي بس عرفت معنى القول الشعبي المأثور والذي طالما سمعته في الافلام المصرية القديمة

دستوركم يامباركين

وقول شعبي مأثور آخر

دستوركم ياأسيادي

فلا الدستور
دستورنا ولا نحن اصحابه ولا الوطن اصلا وطننا بل نحن عبيد فيه

16 comments:

Reformer1976 said...

ولا عزاء للرجال فقد\ خصاهم مبارك على مدى 26 سنة

سعيكم مش مشكور وذنبكم طبعا مش مغفور فالله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

Bella said...

عندك حق والله

إن الله لايغير مابقوم حتى يغيروا مابأنفسهم

صدق الله العظيم

هذه عاقبة الخنوع والصمت

إذا الشعب يوما أراد الحياة **** فلابد أن يستجيب القدر

الواضح لكل ذي عينين ان الشعب المصري ينتحر انتحار جماعي منذ فترة طويلة
نحن شعب لايستحق الحياة

شخبطة ملوكى said...

الطبخة فاسده ومنتهية الصلاحية وهانكولها غصب عننا زى اليخنى كده
شكل مقرف و طعم يجيب اللى ف البطن
وهانكلها ولو مكلنهاش و قمنا هايدفعونا الحساب برضه وتبقى اتحسبت علينا اكلة و السلام
طيب ايه رايكم نقلب التربيزة ونمسكهم نطفحهالهم بالسم الهارى
جميله كلماتك و جميلة مدونتك
طارق المملوك

سجين فى قلب الوطن said...

طبخة ب 34 مكون

دا لو كانوا بيعملوا المطبخ الهندى كله ماكنوش استهلكوا كل دا

فعلا ناس مبذرين

يلا ما علينا

اهو كله عند العرب لبن منزوع الدسم

بمناسبة تعليقك ان احنا شعب لا يستحق الحياة

لو راجعنا التاريخ الفرعونى و العصور البطلمية و البطالسة
حتلاقى نفس السيناريو يتكرر

المشكلة مش فى الشعب فقط
ولا المشكلة فى الحاكم
لكن هناك فترات لابد من المرور بها حتى يتم فرز الغث من الثمين

هذة سنة الحياة

ولا اراكم الله مكروه فى عزيزا لديكم

دمتى بك ود

إبراهيم said...

كلمة دستور دي نقلها لما نشوف عفاريت

او لما نيجي نحضر أرواح

كلامك ظريف ويدل اننا هنضطر آسفين للقئ بعد الأكلة المقرفة دي

سلام

قاسم أفندي said...

الورق بتاعنا والدفاتر دفاترنا
جاموستي يا عمدة
وأطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم
..
المشايخ الحلوين أتأخروا شوية متهيألي في صدور فتاوي بالمسخرة دي
بس انا قررت أساعدهم
وأقول
الناس اللي بتتريق وتقول طبيخ وسليق دول ناس لا يتبعوا السنة .. وحزبنا الوطني "المبارك" هو حامي حمي السنة المطهرة لذلك أرتئت حكومتنا الرشيدة حفظ الله سوئتها أن الدستور قد أنتقل إلي رحمة الله تعالي فرأت أن إكرام الميت دفنه اتباعا للسنة ومن ثم قامت مشكورة ومحتسبة الثواب عند الله بالاسراع بعملية الدفن وليخسأ الخاسئون وربنا علي المفتري وابن الحرام هذا والله أعلم

david santos said...

Hello!
Very nice. Thank you
have good day

Sharm said...

لا تعليق على قلتيه

جبتى من الاخر

الدبور said...

ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم دستور
دستور يا اسيادنا و سلملي علي الشفافيه و الالمظيه و المهلبيه في التعديلات الدستوريه

تحياتي
الدبور

Bella said...

طارق المملوك

نورت المدونة

صحيح معاك في ان الطبخة فاسدة ولكننا لسنا مضطرين لأكلها

فلنقاطع الاستفتاء ونظهرهم على حقيقتهم أمام العالم

ونحاول عمل عصيان مدني

Bella said...

سجين في قلب الوطن

هي إن جيت للحق طبخة متكلفة توابل تحرق المعدة

بس كمان الطباخة الخايبة فقط هي التي تكثر من وضع التوابل والشطة في الاكل حتى تخفي عيوبه من شياط او تلف وخلافه

العبرة بالنفس كما يقولون

ولكن طباخينا كلهم خايبين ومش بس كده
دول شاريين التوابل منتهية الصلاحية كمان

بالهنا والشفا ياشعب

Bella said...

إبراهيم

كلمة دستور كانت تُقال من قبل للتدليل على طلب الستر

اي ان الدستور كان يستر الناس

أما مايحدث الآن فلايستر ولايدفئ الا اصحاب الجلود السميكة.

ولسنا مضطرين كما قلت لتناول الاكلة حتى لانضطر لتقيؤها فيما بعد

الاضراب عن الطعام افضل من الموت تسمماً.

Bella said...

قاسم افندي

لاسباب تقنية بحتة حُرمنا من مشاهدة القنوات الفضائية منذ يومين

ورغبة في تخفيف متابعة الاعلام الحكومي السمج اكتفينا بالإذاعة

وهالني كم الفتاوى والبرامج التي تحث على المشاركة وعدم السلبية والحديث عن القلة المندسة المارقة التي تحاول فرض رايها على الاغلبية الموافقة.

تلفت حولي خوفا من ان يحسبوني من هذه الاغلبية الموافقة
فكل من اعرفهم غير موافقين

استغربت من تعميمهم وعدت عن الاستغراب وقلت ماهو بالتزوير الاغلبية مضمونة

ولكن الغريب انهم رغم طبخهم للموضوع وتضبيط الموافقات منذ فترة الا ان الإرتجاف باد عليهم ومايقومون به من شوشرة وصياح ماهو الا حلاوة روح كما يقولون

عن نفسي لن اعمل بفتوى الشيخ سيد طنطاوي

فمنذ فترة وانا لااتبع علماء السلطان

Bella said...

الاخ ديفيد

مرحب

وشكرا ويومك سعيد

Bella said...

شرم


مرحب

والله الخوف ان الآخر يكون لسه فيه مصايب خفية

ربنا يستر

Bella said...

الدبور

مرحب لعودتك من جديد

اسلم لك على كل اللى قلت عليهم
هو انا صغيرة يعني مااعرفش اسلم هههههههههه

وح اسلم لك كمان على التقلية والملوخية
واي حاجة ايه

ايه خدمة

هههههههههههه