Monday, September 17, 2007

الرغبة في التـغـيـيـر



*
رغم ان التغيير سنة من سنن الكون الا أننا نميل للثبات ونبتعد عن كل ماهو جديد ليس لعدم الرغبة في التجديد في حد ذاتها ولكن خوفاً من المجهول

منذ فترة طويلة وانا افكر في تغيير عملي ولو مرحلياً

ولكن لااجد من يشجعني على اتخاذ هذه الخطوة الصعبة واشعر بأني من كثرة الشد والجذب في هذا الموضوع قد انتقل لي كسل من اتحدث معهم في هذا الشان او فلنقل عدم رغبتهم في التغيير واصبحت اشعر بأني متكلسة.

وكل مرة نتناقش في أمر العمل لانصل لنتيجة محددة واضحة بل دائما ماتنتهي المناقشة حيث بدأت.

فهل نعمل مانحب أم نحب مانعمل ؟؟

الحقيقة اني عملت منذ تخرجي وحاولت ان احب عملي واجتهدت فيه واعترف اني ناجحة في عملي
ولكن دائما مااشعر انه ينقصني أن اعمل مااحب
وهذا سيوصلنا لنقطة ماذا احب ؟؟

الحقيقة اني كنت أحب جدا ان اعمل في الصحافة او اعمل مذيعة نشرة اخبار
ورغم ان الرغبتين لم يكتب الله لهما التحقق الا اني منذ فترة اصبح يلح على من جديد حبي القديم للعمل بالصحافة او حتى العمل بالكتابة في اي وسيلة اعلامية.
وحتى الآن لم أجد خارج العالم الافتراضي من يشجعني بل وجدت ردود أفعال متفاوتة مابين مستهجن اصلا للفكرة واعتبار تفكيري في عمل آخر نوع من الافتراء على نعمة ربنا التي يحلم بها الكثيرين !!!
ومابين مكسر للمجاديف كما يقولون وهؤلاء اكثر بكثير من الفئة السابقة
وكثير من الاراء التي حيرتني أكثر مما انا محتارة

فهلا ساعدتموني في التفكير ولكم جزيل الشكر

******

هذه هي المرة الأولى التي اكتب فيها عن موضوع خاص بي او فيما أفكر أو بماذا أحلم
إحساس غريب وجديد على لأني لم أعتد ان اتحدث عما بداخلي وخاصة في مدونتي


تحياتي

52 comments:

Lasto-adri *Blue* said...

مم.. رايي لو قدامك فرصة يبقى غيرى للى تحبيه وتشوفى نفسك فيه
انما لو مافيش فرصة بجد فى ايديك.. يبقى كملى زى ما انتى
الشغل مابقاش بالساهل اليوميمن دول

وربنا معاكى
:)

4xmisr said...

لما تتأكدى من الشغل التانى ابقى
سيبى الشغل الأولانى
يعنى
وانتى شغالة فى الشغل الأولانى
اسعى
على الحلم التانى

رمضان كريم
سلام

He & She said...

The fear kills any ambition. The fear of survival is the worest fear. Nobody want to starve or die. Let me tell you. Let me tell you part of my personal experience if you have some patient. When I came to America I was so energetic and ambitious then I was shocked. Everythig went worng wrong wrong. I was losingday after day until the loss reached my self confidence, then I learned. I learned to expect the unexpected and look carefully where is my next step would be. Here what I say to you. You are lucky because what you love to do can be done after your current work, in your free time. then you turn that hobby into a second part time job like working as a freelancer for newspapers then when you find that you stand on a solid base and you got a good income from that job you can resign from the main job. My last word is follow your gut feeling

fad-fadat nour said...

بيتهيء لي يا بيلا ما تضيعيش اي وقت في وظيفة انت مش مقتنعة بيها

احنا عندنا كام عمر عشان نضيعهم في حاجات مش بنحبها ؟؟

انا مع الناس اللي بينصحوكي تتروي طبعا بس لاحظي انك "متروية" في وظيفتك من فترة طويلة .. جه الوقت للتغيير
المدروس طبعا
***********
ممكن كمان تقارني مميزات و عيوب الوظيفتين و تشوفي انهي عيوبها اقل

المهم ربنا يوفقك للخير دايما و تكوني ناجحة في اي مجال تشتغلي فيه ان شاء الله

Anonymous said...

فرضية الفصل بين الأمرين غير صحيحة
يعني الاعلام وبشكل مرحلي بيقبل تكون معاه ضرة
يعني بتقدري تمارسي الاعلام وانت في شغلك الى ان تؤسسي نفسك في العمل الجديد ثم تتركي القديم
لا تفكري بتعارض الامرين
صدقيني يمكن الجمع بينهما
مل تحتاجيه هو البدء في الاعلام
فقط البدء وبعد ذلك ستجري الامور بشكل واضح

هذا رأيي

حجي

Mala2e6 said...

bella
لازم تعملي عمل بتحبيه عشان كل يوم لما تصحي الصبح تكوني مبسوطة و انتي رايحة شغلك

لو شايفة نفسك في الاعلام و الصحافة فالمدونات هنا اكبر معلم و يمكن ان تبداي بالكتابة هنا اولا و عندما تجدين انك بوسعك الانتقال بكتابتك الى العالم الحقيقي ستكونين قد اكتيبتي خبرة في الكتابة تساعدك على العمل بسهولة

اتمنى لك كل النجاح

Bella said...

Lasto-adri *Blue*

مرحبا عزيزتي
وكل سنة وانت طيبة ورمضان كريم

والله يابلو انا اللى تاعبني التردد
وبالنسبة للتكملة انا مكملة اهو بقالي سنين واعتقد صعب اني اسيب شغلي بشكل نهائي

هو بس رغبة التغيير بعمل آخر تلح على كل فترة ورايك شجعني

وحكاية ان الشغل مش بالساهل هي دي برضه الجملة اللى باسمعها دايما واللى بيفكروني بيها كل شوية باعتباري مفترية على نعمة ربنا وباشتغل وغيري مش لاقيين شغل وانا بافكر اغير

رايك شجعني كتير يابلو
شكرا لك

Bella said...

4xmisr

مرحبا اخي الكريم
وكل سنة وانت طيب

نصيحة ثمينة اشكرك عليها

وانا باحاول اعمل كده برضه ولكن كلما ظهرت فرصة اجد معوقات كثيرة تمنعني من اخذ قرار في هذا الموضوع حتى تضيع الفرصة وبعدها اشعر بالندم

لكن ساحاول هذه المرة الا اترك الافكار المحبطة تثنيني عن عزمي

تحياتي

Bella said...

He & She

مرحبا اخي العزيز
وكل سنة وانت طيب

رايك اثلج صدري الحقيقة

ربنا يكرمك

فعلا الخوف بيقتل الطموح وبمرور الوقت يصبح الانسان شخص متردد ومتكلس لايقدر على اتخاذ قرار وهذه الامور صراحة غريبة على طبيعتي ولم اعتد التردد كثيرة قبل اتخاذ اي قرار

وشكرا على اشراكي في تجربتك الثرية التي افادتني كثيرا

تحياتي

Bella said...

fad-fadat nour

كل سنة وانت طيبة ورمضان كريم

والله يانور ده رايي الحقية وكل مااقول لحد ان الواحد بيعيش عمره مرة واحدة ويعاني كثيرا فلماذا يكون العمل مصدر معاناة هو الآخر

الا يكفينا المعاناة في امور اخرى !!!

من ناحية التروي انا متروية من زمان
يعني عندي شهادة خبرة في التروي
هههههههههههه

ومجبرة اختك لابطلة ساضطر ايضا للتروي لاني دائما ادرس كافة الاحتمالات والمميزات والعيوب حتى استطيع اتخاذ القرار

ربنا يسهل والتروي ييجي بفايدة

تحياتي

Bella said...

مرحب حجي

كل سنة وانت طيب
رمضان كريم

اشكرك على تشجيعك الدائم لي

وكون الصحافة ترضى بوجود ضرة معها امر يسعدني كثيرا حتى استطيع ان ارضي امي التي لاتقبل مطلقا ان اترك عملي وهي بالتحديد من يقف بالمرصاد دائما لكل محاولة مني للخروج عن الطوق

سأعمل بنصيحتك المخلصة
واشكرك كثيرا وربنا يوفقك

تحياتي

Bella said...

Mala2e6

مرحبا ملائط
منورة المدونة
كل سنة وانت طيبة
ورمضان كريم

الحقيقة ان محاولاتي الدؤوبة لحب مااعمل اوقات تصاب بانتكاسة واشعر اني لاارغب في الاستيقاظ للذهاب لعملي وكأني تلميذ خايب لايريد الذهاب للمدرسة

وسرعان ماارجع لمحاولاتي المجتهدة ومحاولة حب العمل وذلك بالكتابة

كلما كتبت في المدونة كلما قل نفوري من عملي

واوقات اخرى اجدني في حالة تيبس

الله يهون

عموما كما ترين انا أدون منذ عام ونصف او يزيد بقليل تتخلل هذه الفترة فترات سكون ومتابعة من بعيد لبعيد لمدونات من احبهم

ولكن طالما التوين سيكون بمثابة الحبل السري الذي سيصلني بالعالم الذي احبه فسأحاول جاهدة المحافظة عليه

اشكرك كثيرا على نصيحتك وسعيدة بزيارتك الاولى واتمنى الا تكون الاخيرة

تحياتي

عدى النهار said...

عادة الأحوال المادية لها الكلمة الأقوى ومؤكد إنك لست غافلة عن هذا

الراحة والرضا اللي الإنسان بيحصل عليهم من خلال المقدرة على إنجاز العمل والإعتماد على النفس فقط فى ذلك بحكم تراكم الخبرة لايجب إغفالهم

ثم إن نجاحك فى عملك الحالى لم يأتى من فراغ ، بمعنى آخر.. مقولة إنك لاتحبى عملك الحالى محتاجة مراجعة. طبعاً ذلك لايمنع إنك تكونى شايفة نفسك أكتر فى عمل آخر

يبقى الموضوع فى هذه الحالة عبارة عن تفكير فى عمل تحبينه أكثر وليس عمل تحبينه و عمل تكرهينه

شىء آخر مهم وهو بيئة العمل.. أنا متأكد إنى لو بعمل أحَب عمل لي لكن بيئة العمل نفسها (زملاء ورؤساء ومرؤسين و مكان العمل نفسه ....) سيئة بدرجة مزعجة ممكن أكره العمل الذى تمنتيه يوماً ما

مش قصدى تكسير مجاديفك لكنى عارف إن الواحد فى أوقات بتسيطر على ذهنة فكرة التغيير وممكن تفسد عليه رؤية الأمر من زوياه المختلفة

ربنا يوفقك إلى ما فيه الخير

الطائر الحزين said...

هل حب لكتابة مرتبط بالتكسب
وهل يهمك ان تكتبى فقط ام ان يرى غيرك ما تكتبية ويثنى علية
ام هى الكتابة فى الصحافة والحراك الذى بها من افعال وردود افعال وشد وجذب

يعنى ان كان كل هذا ممكن تكتبى وانتى فى عملك وان كانت كتاباتك ترقى الى المستوى الصحفى فاعرضيها على اى صحيفة للنشر

وفقك الله

islamz said...

بصي بقي يا بيلا .. انتى لو شايفة انك بجد ليكي فرصة تعملى حاجة بتحبيها متتردديش
لحظة واحدة .. ما دام بتحبى اللى هتعمليه بجد يبقي هتخلصي فى شغلك .. واخلاصك هيتولد عنه نجاحك فى الموضوع ده
ده رايي .. وقرارك لازم تخديه بعيد عن اى ضغط .. فكرى انتى ايه اللى بتحبيه وسيبك من التابوهات والشعارات بتاعة ما انتى فى نعمة هو حد طايل اللى انتى فيه ..
الحمد لله على كل شيء لكن فى مثل بيقول
اسعى يا عبد وانا اسعى معاك
عمرك ما هتخلصي نيتك لربنا
وهيخذلك ابدا ..

وربنا يوفقك :]

Monzer said...

كل سنة وحضرتك طيب وإلى اله أقرب وغلى طاعته أحرص

أنا كنت داخل أقول نفس كلام الاخ حجى وهو سبقنى فى ذلك

وأعتقد انه حل وسط يرضى طموحك ورغبتك، حتى لا تفقدى وظيفتك، ولا يذهب طموحك ورغبتك الشخصية ادراج الرياح

ودمتى بخير حال

محمد said...

إممممممم
عموما مش هتلاقي حد بيحب العمل اللي بيمارسه إلا نادر
لكن لو مكانك لو كنت مش محتاج العائد المادي و الإجتماعي اللي من وظيفتي الحالية و بحب مهنة أخري
كنت غيرت مجالي من غير تفكير
من غير ما أنتظر موافقة الأخريين لأنهم عادة هيفكروا لي من منطلق الإحتياج الإقتصادي و الإجتماعي و لن يروا الإحتياج النفسي و أظن طالما مفيش ضروره يبقي إشباع الإحتياج النفسي أولي

عباس العبد said...

انضم الى الحملة
حملة
سى السيد
vs
كلنا ليلى
شارك معنا فى اعادتهن الى رشدهن
طالبهن رفع شعار
كلنا امينة
زوجة سى السيد
....
قولوا ورايا يا بنات
كلنا امينm

Marvel said...

بصراحة انا فاشل جدا في موضوع النصائح

اتمنى لك التوفيق في اي مجال تشتغلي فيه

بس اعتقد ان الكتابة مفيش فيها تعارض مع مهنتك الاصلية...في كتاب كثيرين مش خريجين اعلام ولا صحافة ومغيروش مجال شغلهم الاصلي

وبالتوفيق انشاءالله

altwati said...

بيللا
كل سنة وأنت طيبة
بيللا
أنت شخص مخلص للي بيعملو
وهتنجحي في أي مكان
إن شاء الله

سكوت هنصوت said...

بيلاا

أجمل شئ في الحياة ان يعرف المرء مواهبة و طموحاتة و يسعى إليها

لو لديك رغبة في العمل كصحفية...فراسليني على بريدي الإلكتروني...فلدي عرض لن تستطيعي رفضة ( على غرار رجال المافيا)

sokoothansawat@gmail.com

سأنتظرك

Alexandrian far away said...

بأختصار
غيري شغلك لو مش عاجبك
خليكي شجاعه وصادقه مع نفسك
بس أستحملي وخليكي قوية الإراده
أحسن كتير من الندم على عدم الفعل

حظ سعيد

The Alien said...

أكيد اﻷفضل إننا نشتغل ف اللي بنحبه
بس الواقع مش دايما كدا
مقدرش أقولك سيبي شغلك وإبدأي ف اللي إنتي بتحبيه
بس إنتي حظك كويس إنك عايزه تشتغلي ف الصحافة
متهيألي ينفع تبدأي وإنتي لسه ف شغلك القديم
لإن الصحافة بتاخد وقت عشان تكون مهنة تقدري تعتمدي عليها وتعيشي منها

أتمنالك التوفيق
تحياتي

marmad said...

بسم الله
أولا.. أشكرك على جمال مدونتك :)
ثانيا.. اسمحى لى أن أحكى لك تجربة حقيقية... إنسانة تخرجت وبدأت العمل بعد 3 أشهر فقط من تخرجها.وبدأت العمل فى مشروعها الخاص الذى كانت تحلم به طوال عمرها وتحقق. عملت فيه ليل نهار كالساعي وراء النداهة. لم تدخر جهدا فيه.. فهو حلمها وحياتها. وبعد ثمان سنوات لم تعرف كيف مررن... تحقق أمامها المثل القائل" دوام الحال من المحال!" وشعرت أنها لابد وأن تترك هذا الحلم، فلم يعد يشبع بداخلها أى طموح. وكرهت أن تكمل حياتها فى سراب فتضحك على نفسها وتضحك عليها الأيام فيما بعد، ورحلت. ظلت تبحث وتنقب عن عمل دون جدوى وكانت فى أمس الحاجة اليه فى تلك الفترة من حياتها بالذات، وبعد ثمان أشهر كاملة من الاعتماد على أسرتها ماديا-وهى مدة طويلة لمن اعتاد العمل منذ تخرجه- أوجد الله لها مخرجا لم تكن لتحلم به، ليس من الناحية المادية ولكن من الناحية المعنوية، فقد تحقق لها حلما كان مختفيا فى ثنايا نفسها، وسبحان الله... حققه بأحسن مما كانت يمكن أن تتخيل.
عذرا للإطالة ولكن.. توكلى على الله. العمر أغلى من أن نفنيه فى عمل لا نشعر معه بإضافة أو إنجاز، وإلا .. فلم خلقنا؟؟؟
أخيرا.. دعاء صغير تعلمته.. "رب خِر لى ودبر لى فإنى لا أُحسن التدبير"
اللهم اهدها الى ما تحب وترضى :)

micheal said...

للاسف يا اما الواقع بيجبرنا علي حاجات ضد أحلامنا بس لازم نحاول التأقلم بس ارجع و أقولك أن عمر ما أحلامنا القديمه بتموت و أكيد حتغضل مستنيه ربع غرصه لكي تري النور
تحياتي لكي و رمضان كريم

Tamer Nabil said...

التغير الى الاحسن جميل وايجابى

المهم نعرف احنا عايزين اية ونمشى فى طريقة عشان نحققة

التغير مطلوب ومحتاج ثقة كبيرة فى قدرتنا علية

ربنا يوفقك

تحياتى

dr.Roufy said...

كلامك بجد حسيت كأني انا الى كاتباه
نفس المشكلة ونقس الحيرة
وفي الآخر بنلاقي الزمن سرقنا واحنا محلك سر
نفسي اكون قوية بالصورة الكافية اني اغير حياتي..لأي درجة
المهم اني اعرف اعيشها صح
لأننا مش هانعيشها غير مرة واحدة

تحياااااااتي

EmY said...

اعملي الي بتحبيه و سيبك من اي كلام المهم انتي بتحبي ايه و اكيد هاتنجحي فيه بعدين انتي كده بتكتبي و كلامك بيوصل

شغف said...

بيلا

لازم توضحي الأول :
شغلك عبارة عن ايه بالظبط ؟ ( يعني * تبدأي تكتبي كل نقاط مهامك في شغلك الحالي )

* ايه الأسباب اللي مضيقاكي منه ؟
هل دخله ماديا ؟
هل بيئة العمل - زي ما عدى النهار أشار - ؟
هل انتي مرتاحة مع زميلك في الشغل و رئيسك و كده ؟ و لا شايفه انهم أناس روتينين مثلا أو بيساعدوا في نفورك من العمل ؟

هل العمل نفسه ممل ؟ أو الأداء المُعترف به يجب أن يكون على درجة مساوية من الإملال الذي يتم آداء العمل به عادة ؟
و أحلامك --- ما هي تحديدا ؟ و ما الهدف ورائها ؟

يعني لو عاوزة تشتغلي في الصحافة مثلا ، ف ليه ؟
هل عشان الشهرة ؟
و لا الفلوس ؟
و لا مجرد الرغبة في التغيير و خلاص ؟
و لا للهالة التي تحيط بذلك العالم ؟

و لا للتواصل مع ناس ذات تفكير معين ؟

و لا عشان فيه حاجة محددة عاوزة تعمليها من ورا ده ؟

هل تعتقدي انك هاتكوني مؤثرة في العمل الجديد اللي انتي عاوزاه ؟ و لا قدراتك فيه هاتبقى أقل من المعقول ؟


بيتهيألي --- لو عاوزة فعلا تغيري في حياتك بجد ، يبقى لازم تكوني صريحة مع نفسك و قادرة تحددي اللي هيه عاوزاه بوضوح عشان تقدري توصليله فعلا


و طبعا مش جديييد خااااالص مسألة إن والدتك رافضة مسألة انك تسيبي الشغل اللي انتي فيه

لازم تعذريها ، لأن أهالينا بيفكروا بمنطق " عصفور في اليد و لا عشرة ع الشجرة " و ب منطق " الاستقرار و الرضى " / بلدنا كلها أصلا ماشية بالمنطق ده - افتكري حتى الدعاية اللي كانت بتروج أيام الانتخابات الرئاسية - / حتى لو كان الاستقرار ده ما هو إلا ركود متخفي ، و لو كان التغيير و عدم الاستقرار معناه الحقيقي طموح و رغبة في التميز

اجاباتك عن الأسئلة هاتوضح على فكرة الطريق اللي ممكن تمشي فيه

القلم السكندري said...

ربنا يوفقك للخير

وكل سنة وانتي طيبة

Bella said...

عدى النهار

مرحبا اخي العزيز
كل سنة وانت طيب

عندك حق طبعا

العائد المادي جزء طبعا من المسالة بالاضافة إلى عدم الراحة في العمل من حيث الزملاء وخلافه

فعلا مهم جدا الواحد يكون مرتاح مع مجموعة العمل وحتى لو ماكانش بيحب شغله بمرور الوقت ممكن يحبه بسبب المجموعة المحيطة به

والعكس صحيح ايضا

لو الواحد بيحب عمله وله زملاء حقن زي مابيقولوا ممكن يكرهوه في الدنيا ومافيها

هذه النقطة مأخوذة في الاعتبار بالتأكيد

تحياتي

Bella said...

الطائر الحزين

مرحبا بك
وكل سنة وانت طيب

الحقيقة حكاية تقسيم الكتابة لنفسي او للغير
لمزاجي او حتى يثني عليها احد

لااعرف انا هذه التقسيمة ولااحاول فصل هل اكتب لاني اريد ان اكتب او اكتب لنفسي

لايوجد شيئ اسمه شخص يكتب لنفسه والا كتب مذكرات ووضعها في درج مكتبه مثلا

انت تكتب لان لك فكر معين تريد ان توصله
او تكتب لان لك وجهة نظر تريد ان تتشارك فيها مع الآخرين

تكتب لان عندك علم تريد أن ينتفع به غيرك

يعني الكتابة لعدة اسباب وليست لسبب واحد ووحيد

اما حكاية الشهرة الصحفية والحراك وماإلى ذلك فعملي الحالي يوفر لي مكانة إجتماعية اكبر بكثير من الصحافة.

أعتقد ان الحل الوسط افضل بكثير وهو ان اكتب وانا في عملي حتى حين

وربنا يسهل

تحياتي

Bella said...

islamz

مرحبا بك وكل سنة وانت طيب

عندك حق طبعا

وسأحاول التوفيق بين الاثنين وربنا يسهل الا أن يحدث استقرار في ايهما

Bella said...

Monzer

مرحب منذر
كل سنة وانت طيب

اشكرك كثيرا على تعاونك

وبالفعل راي حجي هو الحل الوسط الذي سيجعلني امارس مااحب وفي نفس الوقت اظل بعملي الذي يحقق لي استقرار مادي وفي نفس الوقت يرضى امي

Bella said...

مرحب محمد

كل سنة وانت طيب

والله يامحمد لما بالاقي ناس كتيرة بتشتغل شغل مش بتحبه باحس اني مرتاحة اكتر لاني لست وحدي من تشعر بهذا الاحساس السخيف

وكما قلت انت الناس تفكر في الاحتياج المادي والاجتماعي ولاتقيم اي وزن للاحتياج النفسي


الحقيقة اني احتاج للعائد المادي من عملي الحالي

ولهذا لن استطيع تركه كليا على الاقل في هذه المرحلة

ربنا يقدرني على التوفيق بين الاثنين

تحياتي

Bella said...

عباس العبد

مرحبا بك
وكل سنة وسي السيد بخير

ويارب الست امينة اللى على مزاج سي السيد تتوفق في التضحية بنفسها حتى يعيش سي السيد
يا يعيش

يعيش

يعيش

دشن انت بس الحملة وح تلاقينا فيها

Bella said...

Marvel

مرحبا بك اخي العزيز
وكل سنة وانت طيب

واشكرك على الامنية الجميلة دي

وعندك حق

هي ميزة الصحافة ان ممكن ممارستها دون دراسة

مش عارفة اذا كانت ميزة ولا عيب

بس كويس على العموم

وربنا يكرمك يارب

Bella said...

altwati

كل سنة وانت طيب

واشكرك كثيرا
واتمنى ان اكون عند حسن الظن دائما

ولك مثل مادعوت لي

تحياتي

Bella said...

سكوت هنصوت

مرحبا
وكل سنة وانت طيبة

احاول ان اعرف مايمكنني عمله واحالو الاجادة قدر الامكان فيما اعمله

لك شكري وتحياتي

Bella said...

Alexandrian far away

مرحبا اخي العزيز
كل سنة وانت طيب

والله ندمت بالفعل على تضييع عدة فرص لعمل مااحب لاني رضخت للضغوط

ولكن الامر يلزمه بعض الشجاعة والاقدام

ربنا يسهل

وشكرا على النصيحة المركزة

Bella said...

The Alien

مرحبا اخي العزيز

كل سنة وانت طيب

ليس كل مايتمناه المرء يدركه

حقيقة اكتشفت ان الجميع يعانون من عمل لايحبونه

والصراحة ان الجهد المبذول في محاولة حب العمل الذي لانحبه تستنزفنا

الحمد لله اني احب شيئ يمكن ان اعمله في وقت غير وقت عملي

ربنا ييسر ان شاء الله

Bella said...

marmad

مرحبا بك

وكل سنة وانت طيب\ة

بداية شكرا على رايك في المدونة اخجبتم تواضعنا يافندم والله
واتمنى ان اكون عند حسن الظن دائما

وشكرا على اشراكنا في هذه التجربة التي اثرت الحوار بلاشك

لحقيقة اني لاانوي ترك عملي بالكامل لاني لااستطيع حيث اعتدت على الاستقلال المادي وصعب جدا ان اشعر شعور مختلف

وبالتاكيد تحقيق الحلم الذي يسعى وراءه الانسان له فرحة لايعادلها فرحة

ربنا يرزق الجميع ويحققوا احلامهم في العمل وغير العمل

وشكرا على الدعاء الجميل

وربنا يكرم اصلك

حاولت ان اعرف مدونتك ولكني لم اتمكن
واحترت على أنت اخ أم اخت

تحياتي
وشكرا على النصيحة المفيدة

Bella said...

micheal

مرحبا بك

والله يااخي الحلم يظل يلح في كل الاوقات سواء في وجود ربع فرصة او حتى اقل من ذلك

ورغم محاولات التأقلم الا ان الحلم كثيرا مايطفو

ربنا يسهل واستطيع تحقيقه

تحياتي

Bella said...

Tamer Nabil

مرحبا اخي العزيز
كل سنة وانت طيب

لولا الاحلام لتوقف القلب عن الخفقان

اشكرك على الدعم المعنوي والدعاء

ولك مثل مادعوت لي

وربنا يوفق الجميع في تحقيق احلامهم

تحياتي

Bella said...

dr.Roufy

مرحبا عزيزتي

كل سنة وانت طيبة

الحقيقة اني اضعت الكثير من الوقت في التفكير

واعتقد ان الاطالة تصيب الانسان بالكسل

سرعة الحسم في بعض الامور قد تفيد

ربنا يسهل
ويارب يحقق الجميع احلامهم
ويلهمهم الشجاعة لاتخاذ القرار

تحياتي

Bella said...

EmY

مرحبا بك

وكل سنة وانت طيبة

بعد هذا التشجيع الرائع من الجميع اعتقد لم يعد هناك مجال للتسويف

ربنا يوفق الجميع

تحياتي

Bella said...

شغف

مرحبا بك
كل سنة وانت طيبة

الحقيقة ان مداخلتك شاملة وستساعدني كثيرا في اتخاذ القرار بالاضافة لمداخلات الاخوة والاخوات


وقد وضعت منذ فترة عدة اسئلة تساعدني في المقارنة بين الاختيارين
واسئلتك ستساعدني اكثر بالتأكيد

وكما قلت ان الاهل دائما مايفكرون بمنطق مختلف عنا وهو منطق الاسلم والمضمون
والرغبة في التغيير لديهم لاتتسم بالمرونة

لهذا يحدث الصدام بيننا وبينهم

اشكرك كثيرا على اضاءة جوانب اخرى من الموضوع بهذه الاسئلة التفصيلية


تحياتي

Bella said...

القلم السكندري

مرحبا بك
وكل سنة وانت طيب

وربنا يكرمك ويوفقك انت ايضا

ويوفق الجميع

رمضان كريم

تحياتي

Ahmed Ashraf said...

تردد قناة mbc مصر على النايل سات 2013
مشاهدة قناة mbc مصر بث مباشر
وظائف الوزارات المصرية 2013
وظائف الحكومة المصرية 2013
احدث عروض كارفور مصر الهايبر ماركت
اماكن و فروع كارفور مصر
نكت مصرية قليلة الادب 2013
صور , نكت اساحبى 2013
صور نكت على جمال و علاء و حسنى مبارك
مشاهدة قناة النهار بث مباشر
تردد قناة 25 يناير على النايل سات 2013
ترددات قنوات المصارعة على النايل سات 2013
ترددات قنوات النايل سات الجديدة 2013
ترددات قنوات النايل سات الجديدة
الموقع الرسمى لقناة الحياة الحمرا
الموقع الرسمى لقناة النهار
الموقع الرسمى لقناة الفراعين
ترددات قنوات النايل سات الجديدة 2013
مشاهدة جلسات مجلس الشعب اون لاين
مشاهدة جلسات مجلس الشعب بث مباشر
مشاهدة قناة صوت الشعب اون لاين
ترددات قنوات النايل سات الجديدة بعد التعديل
مشاهدة قناة صوت الشعب بث مباشر
الموقع الرسمى لقناه مودرن سبورت
مشاهدة قناة 25 يناير بث مباشر اون لاين
مشاهدة قناة اليوم بث مباشر اون لاين بدون تقطيع - القاهرة اليوم
مشاهدة قناة الجزيرة مصر بث مباشر اون لاين بدون تقطيع
رسائل قصيرة للاصدقاء
كود تحويل رصيد من فودافون الى فودافون
طريقة تحويل الرصيد فودافون
اسعار الموبايلات النوكيا المستعملة فى مصر
اسعار الذهب اليوم فى طنطا
اسعار السيارات المستعملة فى مصر بالصور 2013
اسعار السيارات فى مصر 2013 بالصور
سعر موبايل نوكيا بخطين Nokia e97
صورة اجمل امراة فى مصر 2013 , اجمل امراة فى العالم 2013
صور تامر حسني و بسمة بوسيل زوجته
نكت صعايدة

midi haytham said...

شركة تنظيف واجهات حجر بالرياض
كشف تسربات المياه
افضل شركة تخزين اثاث بالرياض
افضل شركة نقل اثاث بالرياض
افضل شركة تنظيف فلل بالرياض
افضل شركة تخزين عفش بالرياض
افضل شركة تنظيف شقق بالرياض
شركة نقل عفش بالرياض
افضل شركة تنظيف موكيت بالرياض
افضل شركة تنظيف مجالس بالرياض
شركة تنظيف مسابح بالرياض
شركة تنظيف بيوت بالرياض
شركة تنظيف مساجد بالرياض

midi haytham said...

شركة تنظيف بيارات بالرياض
افضل شركة رش مبيدات بالرياض
افضل شركة مكافحة حشرات بالرياض
شركة عزل خزانات بالرياض
شركة نقل عفش بالرياض
تسليك المجارى
افضل شركة تنظيف بالرياض

شركة نقل اثاث بالمدينة
شركة تنظيف بيوت الشعر بالرياض
شركة شفط بيارات بالرياض

Unknown said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 花蓮民宿 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島機加酒 長灘島必買 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 婚禮顧問 婚禮顧問