Tuesday, June 7, 2011

نحن أسيادكم وأسياد أسيادكم

يقول المثل الشعبي رضينا بالهم والهم مش راضي بينا

واستمراراً للمهازل التي تسقط فوق رؤوسنا نشر طالب بكلية الشرطة مايُسمى بقصيدة في هجاء الشعب ومدح الشرطة تترجم المنهج التعليمي الذي يتم تدريسه لطلاب الشرطة والمفترض فيهم أنهم حماة الوطن كما تقول الإعلانات وفي خدمة الشعب كما كنا نرى في غابر الأزمان وليسوا سادة الشعب ولكن الشعب هو سيدهم وسيد سيدهم وسيد كل من يقف خلفهم ... وأترككم مع سطور القصيدة العصماء التي تدل مفرداتها وركاكة أسلوبها على المستوى العلمي الضحل لصاحبها السيد المدعو أيمن حبلص والذي صادف أنه حصل على لقب طالب مثالي !!!!



ياللي بتتريق علي البوليس اكيد انت اخو ابليس

بكره ابو دبوره و شورت و كا ب حيخلو عيشه اهلك هبا ب

مع ان الشورت ده مش لبسنا ده لبس اللي زيك من الكلاب

واقف ترقص و عامل فرحان و انت بتشتم اللي بيحرسوا الاوطان

لو كنت راجل بحق و صحيح ما كنتش غلط فينا و انت بتصيح

لكن الشرطه يبني حرقاك لانها دايما معلمه علي قفاك

اكيد انت حرامي فراخ او قعدت في يوم علي المنفاخ

مهما يبني تلف و تدور ضباطنا يبني نور علي نور

مهما تقول انت و جمال مروان اللي ابوه جاسوس و بتاع نسوان

جنفضل نحميكي يا مصر يا غاليه مهما قالوا عملاء الامريكان

و دي رساله مني ليك قبل ما تموت و تغمض عينيك

اتقي الله يا واطي في بلادنا دول ضباطها سيادك مش لعبه في ايديك

ماسك جيتار يا خسيس اش فهمك انت في البوليس

كبيرك تعاكس الحريم او تاكلك شويه برسيم

لكن تتكلم عن الرجاله دي واسعه عليك يابو رياله

العيب مش عليك يا فكيك ده عيب ابوك اللي نسي يربيك

لو دخلت الشرطه أي يوم حتهرب ملط من غير هدوم

الشرطه دي فخر و صيت و انشأها الفاروق يا عبيط

كفاياك يا بني تنطيط و اسرحلك ببيض و صميت

احنا عايزين اعتذار من الرجاله مش الرقاصين الزباله

لو غلط فيه اللي اسمه رامي اكيد حعتيره زي أي حرامي

مش عجبك مباحث الاداب اكيد ماما هناك يا كداب

عامه يا بني جاموس اللي زيك بيعبد الفلوس

اخر كلمه حقولهالك الحق شوف اللي حيجرالك


وقد نشرت البديل القصيدة وردت الوزارة بأنها ستعاقب هذا الطالب الذي سارع بالاعتذار خوفا من العقاب وأنكر صلته بهذا الكلام ثم مالبث أن عاد سيرته الأولى وقام بسب دين الشعب كله وسحب أعتذاره واستكمل وصلة الردح التي تربى عليها في هذه البؤرة المسماة بكلية الشرطة.
لن يتوقف هذا الجدل عن السادة والعبيد طالما لم يقتنع أي فرد عامل في هذا البلد أنه خادماً للشعب وليس سيداً وسيظل هذا الجدل دائراً طالما ظل خطاب المن والمعايرة هو السائد حيث يعايرنا كل من هب ودب بفضله علينا وكيف انه يحمينا ويقتطع من وقت عائلته ويعرض نفسه للمخاطر وباقي هذه الاسطوانة التي سأمنا سماعها وينسى كل مُعاير أو يتناسي أن هذا من صميم عمله وأنه يتقاضى عليه أجر وحزمة إمتيازات من لحمنا الحي ولا يتذكر فقط سوى اسطوانة المعايرة التي يعيدها على مسامعنا في كل لحظة !!!

ولهذا المُعاير وغيره نقول أننا لم نجبره على اختيار هذه المهنة وهو الذي سعى لها بكامل إرادته ون كان يُعاني فالباب مفتوح على مصراعيه لمراجعة نفسه وتحويل مسار عمله وإراحتنا من وصلات المن والسلوى.

كيف يستقم أن يخرج علينا مقدم شرطة في اتصال هاتفي مع المذيع يسري فودة في حلقة الأمس التي أحتفلت بذكرى استشهاد خالد سعيد وناقشت تجاوزات الشرطة بعد الثورة ويتحدث عن جهودة الجبارة في ممارسة عمله في وصلة من طويلة وكيف يخرج من بيته في السادسة صباحاً مؤكداً أن الشخصين الوحيدين الذين يخرجان في هذا التوقيت هما الضابط والزبال وكأنه هو الوحيد الذي يتعب ويشقى والشعب كله يأكل وهو نائم في بيته !!!

وكيف نتوقع أن تتغير الأحوال ويحدث تصالح بين الشعب والشرطة عندما يخرج علينا المتحدث باسم وزارة الداخلية في نفس الحلقة ويعتب على يسري فودة وعلى الإعلام الذي يجب أن يهدئ الاحتقان بين الشرطة والشعب وكأن الإعلام هو من يرتكب الانتهاكات في حق المواطنين ويلصقها بالشرطة البريئة المضطهدة من الشعب الذي يجب أن يستحي على دمه ولا ينسى فضل أسياده ضباط الشرطة !!!

ياسيادة اللواء الشرطة خادمة الشعب وعليها أن تكف عن انتهاكها لحقوق أسيادها وإلا الباب يفوت جمل وبالمرة يوفروا الأموال الطائلة التي يقبضوها بدون وجه حق وبلا عمل يُذكر اللهم إذا أعتبرت سيادتك تعذيب المواطنين وقتلهم وسحلهم هو وظيفة ضباطك !!!!

ياسيادة اللواء دور الإعلام الرئيس هو الانحياز للشعب والمحافظة على حقوق المظلومين وليس تجميل وجه وزارة الداخلية التي وصل قبحها لدرجة يستحيل معها النظر في وجه أفرادها !!!!

نحن لن ندفع مرتبات من لحمنا الحي لمن يتطاول علينا وينتهك حقوقنا وكرامتنا ثم يتصور أنه سيدنا ونحن أسياده وأسياد كل من ننفق عليه من ضرائبنا.. ومن لايستطيع أن يتعايش مع حقيقة أن الشعب هو السيد فلا يلومن إلا نفسه.

أمر آخر ياسيادة اللواء أليس غريباً أن كل من تقتله الشرطة أو تصيبه ياسبحان الله يكون له سجل إجرامي فيه من السوابق مايُدين الداخلية نفسها لأنها سكتت عن مجرم عتيد الإجرام صحيفته الجنائية ممتلئة حتى لم تعد تتسع للمزيد من التهم !!!!

ياسيادة اللواء مهمة وزارة الداخلية حماية أسيادها المواطنين والسهر على راحتهم وحمايتهم وليست مهمتها إعدامهم بلا محاكمة بل وتشويه صورتهم ونشر بيانات كاذبة عن سجلهم الجنائي وتحويل الشعب كله لبلطجية ومعتادي إجرام في مقابل ابطال الداخلية العظام.


إذا لم تكن تعي هذه الحقائق فلاوجود لك بيننا فارحل أنت ووزارتك ووزير داخليتك


توقيع

ًالشعب سيدك وسيدهم جميعا

10 comments:

مدونون بلا قيود said...

في هذه البؤرة المسماة بكلية الشرطة
.
غلط ماسمهاش كدة
مخدتيش بالك من بيان الداخلية
قال انه طالب فى اكاديمية مبارك الامنية
.
لسة مرجعوش اسمها لاكاديمية الشرطة
لسة بيتعمدوا يظهروا تمسكهم بالمباركية
.
وهما مش بيكدبوا فى تصريحاتهم , هما شايفين الامور بالمنطق دة
لو بصيتى للامور من وجهة نظرهم
مش ممكن تفرطى فى امتيازات السيادة
مش ممكن يسمحوا بنجاح الثورة
الثورة اللى قامت ضدهم بالذات
اكيد مش ناسية ان25يناير كان عيدهم

Bella said...

مدونون بلا قيود

مرحبا بك

صراحة ماقدرتش اكتب اسمه في مدونتي تاني وغايظني طبعا انهم لسه سايبين اسمه ... بس ملحوقة ح ننضف البلد كلها زنقة زنقة ونوريهم مقامهم كويس وزي ماالثورة قامت ضدهم التطهير ح يوجه لهم الاول ومافيش اكتر من ادوات التنظيف والمبيدات الحشرية في البلد

ومش هم بس اللى عايزين الثورة تفشل

اعداء الثورة كتير وربنا يعيننا عليهم

تحياتي

دودو said...

دول لاامل فى اصلاحهم نهائيا
وكل نغمات التهدئه والمصالحه والكلام الفارغ المنتشر حاليا ماهى الا ضحك على الدقون لحين ان ينسى الشعب الطيب الاهبل الاساءات
ويبدأ الانتقام المروع من الساده وسيرى العبيد مالم يروه على مر عقود من انواع التعذيب والاهانه لتجرئهم على الساده

تخيلى طالب وده تفكيره لما يبقى باشا بحق وحقيق هيعمل ايه ؟
دول بيدخلوا الكليه ليس حبا فى مهنه ولا لاى هدف الا ليكونا اسيادا ويكتسبوا الميزه التى تجعلهم عرقا اعلى وارقى من كل العبيد ممن لايرتدوا زيا رسميا


شوفى بقى يابيلا الشرطه لاامل فى اصلاحها بتاتا دول لازم يتسرحوا من اكبر راس لاصغر عسكرى فيهم لانهم كلهم تعودوا على طريقه فى المعامله والتفكير يستحيل تقويمها او اصلاحها

Bella said...

اهلا دودو

انا اصلا كنت مع حل جهاز الشرطة بالكامل والتخلص من الفاسدين فيه بالمحاكمات وكذلك امن الدولة ومن يتبقى من عناصر الشرطة وفيه امل يعود للخدمة ويكون تحت رقابة شديدة ووزير الداخلية يكون مستشار ونكون جهاز لمراقبة الشرطة من حقوقيين لمراقبة اداء الجهاز وتقويم سلوك افراده

مايحدث مسخرة كبيرة حيث تم تغيير اسم باسم وخلاص وكله يعمل بنفس الاسلوب

تحياتي

مهندس مصري said...

واضح إن البتاعة اللي مسميها قصيدة دي هي رد على أغنية مغني الثورة - رامي عصام
اللي إسمها يا أبو دبورة و شورت و كاب
http://youtu.be/vA2G4BDQXEU
الأغنية حرقت دمه قوي

المشكلة انهم بيربوهم في كلية الشرطة على إنهم سادة و إحنا عبيد
و مناهج التربية هناك زي ما هي و ما إتغيرتش
واضح إن الشرطة محتاجة علقة تانية زي يوم 28 /1

الطائر الحزين said...

استغفر الله العظيم

مش هيرجعوا الا لما نولع فيهم والله وفى اللى جابوهم

إياكش تولع said...

بس شعره جامد الصراحة....خصوصا حتة البيض و الصميت!!

maha magdy said...

مشاركتك فى كتاب ال100 تدوينه يهمنا
http://100posts-ebook.blogspot.com/

un4web said...

مشكوووووووووور
http://www.alsadiqa.com

mostafa mahmoud said...

منتديات
منتدى
فاهيتا
ابله فاهيتا
منتديات ابله فاهيتا
صور بنات
اسماء بنات

اهلا وسهلا بكم في
تحميل برامج مجانية
حيث نقدم لكم مجموعة من البرامج وهى عباره عن
برنامج تحويل الصور الي كارتون
وهو يعمل على تحويل الصور الى كارتون و كما يوجد افيرا مكافح الفيروسات
تحميل افيرا مكافح الفيروسات
و افضل
برنامج لحماية الفلاش ميموري من الفيروسات
و اجمل برنامج تعديل فيديو