Friday, July 13, 2007

غضب الشعب المصري وحش

غضب الشعب المصري وحش
من الوحاشة يعني

هكذا أعلنها مدوية السيد الوزير أحمد ابو الغيط في مُعرض تحذيره للإدارة الأمريكية من التدخل بفرض شروط وقيود على المعونة الأمريكية العسكرية والإقتصادية لمصر !!!

ضحكت حتى استلقيت على قفايا كما يقال بالعربية أو ضحكت حتى سقطت تحت المكتب كما نقول نحن من شدة الضحك بعد سماع هذه التصريحات النارية وتهديد مصر للامريكان إذا حاولوا مس المعونات العسكرية والإقتصادية التي يتفضلون بها علينا, وتهديدهم بماذا ياعالم ياهوووووووووه , تهديدهم بغضب الشعب المصري الوحش.
هذه المعونات التي لانعرف متى تأتي وفي اي مصارف تُصرف وفي حساب من تستقر في نهاية المطاف.
ونحن " اي الشعب اللى غضبه وحش" لاندري عن كل تلك الأمور ولانعرف من اين استقى السيد ابو الغيط معلوماته المغلوطة عن غضبنا الوحش.
رغم أنه أي الشعب يعني لم يغضب والاسعار ترتفع بشكل جنوني مستمر
ولم يغضب ولو نص وحاشة عندما تم بيع أغلب اصول البلد التي هي ملكه " ملك الشعب برضه" وباقي الاصول والفروع في طريقها للبيع.
ولم يعبر عن ادني غضب للانتهاكات التي تحدث في حقه في كل لحظة وعلى مدار الاعوام الماضية وفي كل مكان.

أيها الشعب هذه شهادة رسمية من السيد الوزير بأن غضبكم وحش

انتهزوا الفرصة حتى لايقع رأي الوزير في الارض ويصبح شكله وحش أمام الإدارة الامريكية لو طلع غضبكم مش وحش
وحتى لايطلع شكله هو اللى وحش أمام جموع الصحفيين لولم تغضبوا.

أبوالغيط ‏:‏ حذرت الإدارة الأمريكية من غضب المصريين

تحديث
وجدت هذا المقال عن طبيعة المساعدات العسكرية الأمريكية لمصر

طبيعة المساعدات العسكرية الأمريكية لمصر


17 comments:

mo'men mohamed said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انت بتحطى المواضيع كلها ورا بعضها الواحد مبيلاحقش يتابع عليكى
اهدى شوية
المهك نرجع لموضوعنا

بالنسبة للمعونة الأمريكية
على حد على ان ميزانية مصر تقريبا 130
مليار
وان الميزانية 2
ميليار
انا مش متأكد من الحكاية دى
بس تفتكرى لو احنا امتنعنا عن المعونة دى
ده شىء حيأثر فينا ولا احنا بس بنتكاهن
وعشان تحطى فى الأعتبار ان اى دولة تخلت عن الميزانية دى بقت من أكبر الدول وأغناها
وماليزيا اكبر دليل على كلامى ده
السلام عليكم

Bella said...

mo'men mohamed

مرحبا بك

والله يااخي لم اتعمد الإكثار من الموضوعات

كل مافي الامر اني كنت اتابع الاخبار ووجدت الخبر في وجهي فتضايقت من تصريحاته فقررت الرد عليه
بس دي الحكاية

أما بقى حكاية نستغني عن المعونة او لا

فالمشكلة ان القرار ليس بيدنا نحن ولكن بيد من يتسلم المعونة

نحن حتى لانعرف مصيرها واين تذهب

وطبعا انت عارف ان كلها مصالح
ومن يقبل بالمعونة يقبل بالتبعية للدولة التي تعينه
وطبعا من يحكمونا لايريدون الاستقلال ولايحزنون

هم ربما يريدون لنا يجزنون دي باعتبار اننا سنخبط راسنا في اقرب حائط لو طلبنا طلب بالتأكيد لن ينفذوه

انا بس استغربت من ابو الغيط ان له نفس يهدد الادارة الامريكية

يعني صراحة موقف كوميدي جدا

تصور نفسك ماشي في شارع وقابلك واحد متسول واعطيت له اللى فيه القسمة وبدل مايقبل ويسكت نزل فيك تهديد لان الحسنة لا تعجبه وقرر يدعي عليك ويهددك بالويل والثبور وعظائم الامور

عن نفسي لو حد عمل معايا كده ح اخد حسنتي واسيبه يتفلق

ههههههههههههه

Ayyam said...

أعتقد أن الراجل ده معزه أس تلاته..أولا يعنى بجلاله قدره ميعرفش أن كلامه الغبى ده ممكن يضحك عليه و علينا الأمريكان وغير الأمريكان..يعنى المثل بيقول أقرع ونوزهى..مش أقرع وقليل الأدب...وبعدين قصده إيه بقه زعلنا وحش....الجدع ده بيحلم ولا أهبل وهو أمتى أحنا عندنا فرصه نزعل..دا اللى بيزعل بيطيروا النوم حتى من عين جرانه....ياحرام ده حتى مصاريفنا زادت بسبب كتر السجون وسرقه أموال الناس ..الله يكون فى عون مصر لما يمثلها أهطلها!

Bella said...

Ayyam

مرحبا بك

هو ده اللى ضحكني صراحة
انه بيهدد الامريكان بحاجة هو عارف تماما انها مش ح تحصل

ههههههههههههه

زي اللى القزم اللى بيتخانق مع عملاق ويقول للناس شيلوه من فوقي أحسن اموته

هههههههههههه

فعلا موقف يموت من الضحك
ضحك كالبكاء

مش كفاية بيشحتوا علينا في الفضائيات واعلانات دور الايتام اللى بيقعدوا يلموا عليها فلوس ولا تخليهم التدريجي عن إدارة البلد ومطلوب مننا اننا نتبرع لعلاج بعض
ونتبرع لأكل بعض
ونتبرع للبس بعض

والدولة كل اللى عليها تلم الضرايب
وتلم ايرادات القناة
وباقي المرافق اللى لسه مابعتهاش
وتبيع باقي الاصول
وتلم الفلوس دي كلها وتحطهم في بنوك سويسرا تمهيدا لعملية الهروب الكبير

طريقتهم بتوحي انهم ممكن لو لقدر الله حصل اي خطر عليهم ح يسيبوا البلد ويهربوا ونبقى فوضي اكتر من العراق بدون غزو

الايام الجاية اكيد ح يكون فيها صعوبات كبيرة

ربنا يستر

micheal said...

هههههههههههههه...غضب مين بس...يمكن قصده أن احنا حندعلي عليهم كل شويه و مين عارف يمكن ربنا يستجيب
:)
تحياتي لكي

Bella said...

micheal

مرحبا بك

صدقت والله

يبدو اننا اصبح لانفلح الا في الدعاء وقت المغربية
يمكن دعوة ولية ساعة مغربية تجيب نتيجة وتقصف الرقبة اللى هية

هههههههههه

عصفور المدينة said...

زعل الشعب وحش فعلا بس في نفسه أو فوق السطوح ويبدو انهم عارفين كدة كويس والح... بوش يظهر عارف كدة

مُرَاقِبْ مِصْرِي said...

نحن فعلا ينطبق فينا المثل القائل
حسنة وانا سيدك!!

وبعدين هو البيه بيهدد بغضب الشعب المصري الوحش (اللي هو الغضب مش الشعب) ليه وبأمارة إيه؟

هو احنا أصلا كنا بنشوف حاجة م المعونة الهباب دي؟

يمكن يقصد بالشعب المصري الشعب المستفيد بالمعونة؟ من نوعية كبار رجال الدولة اللي بيحطوا في جيبهم وكبار رجال الأعمال اللي بيحطوا في استثماراتهم؟ لو كدة يبقى طلعا عنده حق!!

غضب هذا "الشعب المصري" وحش جدا!! وممكن يئذيهم ويبهدلهم!!

اغضب يا شعب كمان وكمان ووري أمريكا العين الحمرا... آل يقطعوا المعونة قال ويخفضوها!! هي جيوب الأكابر لعبة والا إيه؟ اغضب يا شعب وقطعهم

أحمد المصري said...

هو غضب الشعب المصري فعلا وحش بس المهم يغضب
الشعب المري هايسيب اهانه القضاء و بهدلة رغيف العيش و اعتقال ابنائهم و الاقلام اللي الحكومة بتديهاله على قفاه
و هايجي يغضب دلوقتي لما امريكا تقطع المعونة اللي مش عارفين اصلا بينعمل بيها ايه بخلاف اظهار الذل لامريكا و طاعتها كثمن للمعونة
شكرا
ahmedelmasry.wordpress.com

Bella said...

عصفور المدينة

مرحبا بك

والله عندك حق

منذ عدة ايام كنت اتناقش وزميلتي في العمل عن ارتفاع الاسعار الجنوني وفاجئني ردها

قالت
العالم كله الاسعار بترتفع فيه اشمعنى احنا يعني وبعدين احنا مهما كان احسن من غيرنا كتير !!!!

ردها ألجمني صراحة لاني لم اتوقع ان تفكر بهذا المستوى

اذا كانت هي تفكر بهذا المستوى فكيف بباقي فئات المجتمع ؟؟

بالتأكيد سيادة هذه الافكار وتحكمها في الناس هو ماأوصلنا لحالة السلبية وعدم الرغبة في مساعدة أنفسنا ودائما ماننتظر ان يتحرك احد ليعطينا حقنا رغم ان هذا التحرك لن يأتي الا أننا ننتظر

ويبدو ان الانتظار سيطول

Bella said...

مُرَاقِبْ مِصْرِي

مرحبا بك

الأمثال التي تنطبق علينا كثيرة للغاية لدرجة اننا لو فكرنا نبيعها او نستغل حق الأداء العلني لأصبحنا من أغنى شعوب الأرض
لكن الخوف وقتها برضه الاموال دي تتنهب ونطلع من المولد بلا حمص

بس تصور نظرية برضه

يمكن احنا لاننا شعب يموت في نظرية المؤامرة كنا متصورين ان البيه الوزير يقصدنا احنا بحكاية الغضب دي
وهو فعلا ممكن يقصد الشعب التاني اللى عنده مشاريع وبيقترض بالمليارات ولايسدد القروض وبيحتكر السلع وبيتاجر في دمنا ودموعنا واللى يلاقيه تحت ايده

هو ده فعلا الشعب اللى ممكن يغضب لو حصل للمعونة حاجة

اما احنا مالنا ياعم
هو احنا شايفين من المعونة دي حاجة

قالك ايش ياخد الريح من البلاط

ههههههههههه

Bella said...

أحمد المصري

مرحبا بك

انت بنفسك قلتها

بس على فكرة الشعب ساب كل الحاجات اللى انت قلت عليها دي كلها ولم يتحرك
الخوف اصبح تحت الجلد ويحتاج لعملية جراحية لإزالته حتى يتحرك الشعب

اما بدون العملية فلاحياة لمن تنادي

والعملية في النملية والفيل في المعونة

Ahmed Ashraf said...

Hi ,
Your site is very niceeee , this is my site pls , let me show it :
مصراليوم
مشاركة ارباح ادسنس
منتديات مصراليوم هى منتديات مصرية عامة تهتم بكل ما يهتم به المصريين , لدينا على منتديات مصر اليوم كل جديد و هذه هى اهم مواضيع المنتدى
اقسام منتديات مصر اليوم :
الحوار العام - شعر , قصائد - بحث , مقال - اخبار الفن - اخبار مصر - اخبار التعليم فى مصر - صور - اغانى , كلمات اغانى - افلام , مسلسلات - نكت - فيديوهات
قنوات , ترددات - العاب - كلية الطب - كلية الهندسة - رسائل موبايل - عروض الشبكات - قران كريم - برامج انترنت - اخبار الرياضة المصرية - مباريات بث مباشر - اسعار سيارات - اسعار موبايلات

Ahmed Ashraf said...

تردد قناة mbc مصر على النايل سات 2013
مشاهدة قناة mbc مصر بث مباشر
وظائف الوزارات المصرية 2013
وظائف الحكومة المصرية 2013
احدث عروض كارفور مصر الهايبر ماركت
اماكن و فروع كارفور مصر
نكت مصرية قليلة الادب 2013
صور , نكت اساحبى 2013
صور نكت على جمال و علاء و حسنى مبارك
مشاهدة قناة النهار بث مباشر
تردد قناة 25 يناير على النايل سات 2013
ترددات قنوات المصارعة على النايل سات 2013
ترددات قنوات النايل سات الجديدة 2013
ترددات قنوات النايل سات الجديدة
الموقع الرسمى لقناة الحياة الحمرا
الموقع الرسمى لقناة النهار
الموقع الرسمى لقناة الفراعين
ترددات قنوات النايل سات الجديدة 2013
مشاهدة جلسات مجلس الشعب اون لاين
مشاهدة جلسات مجلس الشعب بث مباشر
مشاهدة قناة صوت الشعب اون لاين
ترددات قنوات النايل سات الجديدة بعد التعديل
مشاهدة قناة صوت الشعب بث مباشر
الموقع الرسمى لقناه مودرن سبورت
مشاهدة قناة 25 يناير بث مباشر اون لاين
مشاهدة قناة اليوم بث مباشر اون لاين بدون تقطيع - القاهرة اليوم
مشاهدة قناة الجزيرة مصر بث مباشر اون لاين بدون تقطيع
رسائل قصيرة للاصدقاء
كود تحويل رصيد من فودافون الى فودافون
طريقة تحويل الرصيد فودافون
اسعار الموبايلات النوكيا المستعملة فى مصر
اسعار الذهب اليوم فى طنطا
اسعار السيارات المستعملة فى مصر بالصور 2013
اسعار السيارات فى مصر 2013 بالصور
سعر موبايل نوكيا بخطين Nokia e97
صورة اجمل امراة فى مصر 2013 , اجمل امراة فى العالم 2013
صور تامر حسني و بسمة بوسيل زوجته
نكت صعايدة

midi haytham said...

كشف تسربات المياه
شركة تخزين اثاث بالرياض
شركة نقل اثاث بالرياض
شركة تنظيف فلل بالرياض
شركة تخزين عفش بالرياض
شركة نقل عفش بالرياض
شركة تنظيف واجهات حجر بالرياض
شركة نظافة بالرياض
شركة تنظيف شقق بالرياض
شركة تنظيف بيوت بالرياض
شركة جلي بلاط بالرياض
شركة تنظيف مسابح بالرياض
شركة تنظيف خزانات بالرياض
شركة عزل خزانات بالرياض
شركة تسليك مجارى بالرياض

midi haytham said...

شركة تنظيف موكيت بالرياض
شركة تنظيف منازل بالرياض
شركة تنظيف واجهات زجاج بالرياض
شركة تنظيف مجالس بالرياض
ترميم المنازل
شركة شفط بيارات بالرياض
شركة تنظيف بيوت الشعر بالرياض
شركة تنظيف بالرياض
شركة تنظيف منازل بالرياض
عزل الاسطح
شركة تنظيف بيارات بالرياض
‪شركة رش مبيدات بالرياض
شركة مكافحة حشرات بالرياض
شركة تنظيف مساجد بالرياض
شركة تنظيف قصور بالرياض
شركات صيانة خزانات المياه
اصلاح تسربات المياه
مؤسسة نظافة بالرياض

Lucy 3alosh said...


إن تنظيف المنازل يعد بكل تأكيد من المهام الشاقة لكل من يريد أن يقوم بها، حيث يتطلب تنظيف المنزل الكثير من الصبر والجهد والوقت وغالباً ما ترتبط عملية تنظيف المنزل بإستخدام العديد من مواد التنظيف وعلى إختلاف أنواعها فهنالك (سائل تنظيف الأواني)، (صابون غسل الملابس)، (مواد تنظيف الأرضيات، وتلميع الزجاج)، والمبيض، والمعقم والقائمة تطول ومعها بالتأكيد تزداد التكاليف والمخاطر،حيت تكمن المشكلة في أن الكثيرين قد يظنون أن تلك العملية ستتطلب أن تفوح رائحة الكيماويات من جميع أرجاء المنزل (كرائحة المستشفيات) مثلاً وإلا سيكون غير نظيف إلا أن العكس صحيح،حيث يمكن لمنزلك أن يشع لمعاناً وذلك بإستخدام مواد موجودة مسبقاً في خزانة المطبخ. وسنعرض في هذا المقال الكثير من الحلول الغير تقليدية، حيث تجعل من تنظيف المنزل مهمة أسهل وأكثر أماناُ وبعيداً بقدر الإمكان عن إستخدام المنظفات الكيميائية الخطرة والمكلفة في ذات الوقت. شركة تنظيف مساجد بالرياض

إستخدم البيكنغ صودا فى تنظيف المنزل:
إن مادة البيكنغ صودا تملك خاصية ممتازة في القيام بفصل القاذورات من دون إتلاف الأسطح أو خدشها يتم تكوين المركب عن طريق صنع محلولاً مكوناً من 3 مقادير ماء دافئ فى مقابل مقدار واحد من البيكنغ صودا وإستخدميه لتنظيف البقع أينما وجدت في مطبخك مثلاً كبقع الفرن ويمكن أيضاً أن نصنع منظفاً للحمامات عن طريق إضافة البيكنغ صودا إلى سائل غسيل الأطباق حتى يتكون لديك معجون تنظيف وستذهلك النتيجة.
شركات تنظيف مساجد بالرياض
إستخدم الخل المخفف أوالليمون:
إن الخل المخفف بالماء والليمون يمكن أن يعمل كمنظف ممتاز وكذلك مزيل رائحة ومعقم للعديد من البكتريا وحتى للتبييض (إلى حد ما) بدلاً من إستخدام الكلور ويمكنك صنع منظف للزجاج والمرايا والأسطح الخشبية اللامعة المطلية بإستخدام مزيج من الكميات المتساوية من الماء والخل.

الكمية القليلة دائماً كافية:
الخطأ الشائع الذي يقع فيه أغلب الناس هو أن يقوموا بشراء منظف أو أداة تنظيف لكل صغيرة وكبيرة في المنزل وينطبق هذا الأمر بالتحديد على مواد التنظيف الكيماوية كما سنجد أنها وحدها أصبحت عبئاً كبيراً بالنسبة لكي عند عملية تنظيم البيت وتنظيف المنزل وتكدست بحيث أنها أصبحت لها خزانة خاصة لأن خزانة المنظفات لا تكفي لتخزينها، يجب أم نحاول تقليل المواد التي نستخدمها في القيام بتنظيف المنزل إلى أقل حد ممكن وذلك سيوفر في ميزانية تنظيف المنزل وستحد من مشكلة عدم توفر مساحات التخزين وذلك عن طريق جعل لنفسك منظفاً أو بضع منظفات مثالية تستخدمها لكل أرجاء منزلك لتحل تلك المشكلة.

تخصص الأدوات الخاصة للتنظيف:
أيضاً كما ذكرنا في النقطة السابقة يجب أن يتم تحديد المواد والأدوات التي تريدها عند القيام بتنظيف المنزل وهذا يتطلب أن تقوم بتحديد عدة وأدوات للتنظيف تحملها أينما ذهبت بداخل منزلك أثناء تنظيف المنزل حيث أن تلك العدة يجب أن تحوي علي الأتي:
أ-منظف خفيف ومتعدد الأغراض ويوضع في علبة بخاخ ويمكن صنعه بإستخدام ملعقتين كبيرتين من سائل غسيل الأواني+ كوبين من الماء.
ب-منظف قوي ويصلح للقيام بإزالة البقع العنيدة ولإذابة الدهون والشحوم والجير والصدأ.
ج- منظف للزجاج أو يمكنك إعداده بنفسك بإستخدام مقدارين متساويين من الماء والخل الأبيضويتم وضعه في علبة بخاخة.
د- قفازات بلاستيكية سميكة وإسفنج وفرشاة تنظيف ومناشف.